Δευτέρα, 21 Αυγούστου 2017

Η αλήθεια για τα πυροσβεστικά αεροσκάφη και οι ανεύθυνες κυβερνήσεις




Του Χρήστου Καπούτση *
Είναι εξοργιστική η υποκρισία και το απύθμενο το θράσος των πολιτικών (Κυβέρνησης, Αντιπολίτευσης), που επέλεξαν τις στάχτες και τα αποκαΐδια για να στήσουν ένα ακόμη θλιβερό κομματικό σόου.
Οι καταστροφικές πυρκαγιές στην Αττική, επανέφεραν  στο προσκήνιο την ικανότητα και διαθεσιμότητα των μέσων αεροπυρόσβεσης, που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία, αλλά και τις ευθύνες των εκάστοτε κυβερνώντων. Είναι γνωστό ότι, από το 2002 υπάρχει αίτημα του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ) για την ανανέωση του «γερασμένου» στόλου των πυροσβεστικών αεροσκαφών, με την αγορά τουλάχιστον 4 καινούργιων αεροσκαφών. Επίσης το 2007, μετά τις φονικές πυρκαγιές σε Λακωνία, Μεσσηνία και Ηλεία, το ΓΕΑ επανήλθε με νέο αίτημα προς το ΚΥΣΕΑ και  ζητούσε την αγορά 4 καινούργιων και 4 μεταχειρισμένων πυροσβεστικών αεροσκαφών. Και στις δύο περιπτώσεις (2002 Κυβέρνηση Κ. Σημίτη και το 2007 Κυβέρνηση Κ. Καραμανλή) το αίτημα του ΥΠΕΘΑ δεν ικανοποιήθηκε για οικονομικούς λόγους.
 Αλλά τα τελευταία χρόνια, των μνημονιακών Κυβερνήσεων, λόγω δραστικών περικοπών και στον προϋπολογισμό του ΥΠΕΘΑ με απαίτηση της ΤΡΟΪΚΑΣ, όχι μόνο δεν  αποκτήθηκαν νέα πυροσβεστικά αεροσκάφη , αλλά περιορίστηκε ακόμη και η αγορά ανταλλακτικών!
Έτσι την κρίσιμη στιγμή στην καταστροφική πυρκαγιά στον Κάλαμο Αττικής (ήταν σε εξέλιξη και άλλες 19 εστίες σε διάφορες περιοχές της χώρας), η εικόνα από πλευράς διαθεσιμότητας πυροσβεστικών μέσων της Π.Α. ήταν  η εξής:
Από τα παμπάλαια αεροσκάφη Canadair CL-215 υπάρχουν 11 αεροσκάφη. Από αυτά 3 είναι εκτός για συντήρηση και περιοδική επιθεώρηση, τα οποία δεν θα λάμβαναν μέρος στην τρέχουσα πυροσβεστική περίοδο. Απομένουν 8 CL-215 επιχειρησιακά, αλλά λόγω των συχνών βλαβών τα μισά  παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος. Άρα η διαθεσιμότητα περιορίζεται σε μόνο 4 και αυτά υπό προϋποθέσεις, όπως για να απογειωθούν η θερμοκρασία εδάφους θα πρέπει να είναι μικρότερη των 38ο κελσίου. Επίσης χρειαζεται μεγάλο ηρωισμό από πλευράς των πιλότων να επιχειρούν με τα CL-215, που είναι απαρχαιώμενα, επικίνδυνα και ανασφαλή.
Από τα πιο σύγχρονα πυροσβεστικά Canadair τα CL-415 υπάρχουν 7 αεροσκάφη. Από αυτά το ένα είναι στην ΕΑΒ για επισκευή και 2 σε περιοδική επιθεώρηση, τα οποία δεν παίρνουν μέρος στην τρέχουσα πυροσβεστική περίοδο. Επομένως μόνο 4 CL-415 είναι διαθέσιμα για να καλύψουν ολόκληρο τον ελλαδικό χώρο. Και από τα 21 PZL, είναι διαθέσιμα τα 18 στην καλύτερη περίπτωση.
Η από αέρος αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών και ο περιορισμός της καταστροφής του δασικού πλούτου της χώρας, οφείλεται κυρίως στις υπέρ-προσπάθειες, που φτάνουν  και μέχρι τα όρια της αυτοθυσίας των πιλότων και των τεχνικών, των στελεχών της Πολεμικής Αεροπορίας.
* Δημοσιογράφος διαπιστευμένος στο ΥΠΕΘΑ

3 σχόλια:

Gerasimos είπε...

Δυστυχώς Δημήτρη, ανωτέρω δημοσίευμα είναι ακόμη μακράν της πραγματικότητας, αφού το σύνολο των canadair σε επιχειρησιακή διαθεσιμότητα από ενάρξεως των "κατά συρροή" πρόσφατων πυρκαγιών έπεσε κατά 40%...Αιτία οι βλάβες (ότι πετάει θα φέρει και βλάβη...νόμος)και η έλλειψη ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΏΝ λόγω οικονομικών περικοπών...είδες η ΕΕ!!!
Όσον αφορά τα Αφη που λόγω περιοδικών επιθεωρήσεων δεν θα ήταν έτσι κι αλλιώς "ετοιμοπόλεμα", θα έπρεπε να είχε ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΤΕΙ ότι, πάλι οι περικοπές έφεραν την καθυστέρηση της υλοποίησής των, με συνέπεια αντί αυτή να γίνεται με την λήξει της πυροσβεστικής περιόδου, έτσι ώστε στην επόμενη σεζόν με την έναρξή της να ήταν κι αυτά πλήρως επιχειρησιακά (όπως συνέβαινε πριν ...μνημονιακών εποχών).
Επίσης, ακόμη και να ολοκληρωθεί ο "κύκλος" των επιθεωρήσεων σε αυτά, είναι ζήτημα αν θα "βγούν" σε διαθεσιμότητα, διότι τα περισσότερα από αυτά έχουν δεχθεί "κανιβαλισμό" για αξιοποίηση (ελλείψει ανταλλακτικών...!) των ήδη Διατεθέντων (όπου βλάβη συγκροτήματος, αν υπάρχει σε λειτουργική κατάσταση το αντίστοιχο συγκρότημα σε κάποιο από αυτά που βρίσκονται σε επιθεώρηση, ΑΦΑΙΡΕΙΤΑΙ και ΤΟΠΟΘΕΤΕΙΤΑΙ στο βλαμμένο, για να μην καθηλωθεί και αυτό!
Συνέπεια, ανεύρεση κονδυλίων για να πληρωθούν τα επισκευασμένα συγκροτήματα στις αντίστοιχες εταιρείες που έχουν αποσταλεί ή άλλως, "έλλειψη χρημάτων στάση εμπορίου"!
Τι σημαίνει αυτό (αν δεν ΕΓΡΙΝΟΥΝ τα κονδύλια αυτά οι "αλληλέγγυοι" Εταίροι μας, ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΣΤΗ ΝΈΑ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ (2018) ΠΑΡΌΤΙ ΘΑ ΈΧΟΥΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ ΟΙ ΕΠΙΘΕΩΡΗΔΗΣ ΤΩΝ!

Δημήτρης Κυπριώτης είπε...

Αγαπητέ Γεράσιμε συμφωνώ απόλυτα με τις παρατηρήσεις σου μιας και είσαι κατ΄εξοχή γνώστης. Φυσικά ο δημοσιογράφος, παλαιός συνάδελφος, αν και διαπιστευμένος στο ΥΠΕΘΑ έχει τις πληροφορίες του από επιτελείς, που ενδεχομένως μετριάζουν τις ανησυχίες, αν και κάπου διάβασα την αναφορά του ΓΕΑ που είναι πέρα για πέρα ανησυχητική. Αλλά ποιανού ιδρώνει το αυτί; Αρκεί να έχουμε τη δόση μας....

Airscrew είπε...

Καλησπέρα σας.
Ποιος είστε εσείς που γράφετε:''να επιχειρούν με τα CL-215, που είναι απαρχαιωμένα, επικίνδυνα και ανασφαλή'';;;;
Είστε ειδικός στον συγκεκριμένο τύπο αεροπλάνου;;;
Με τι στοιχεία κρίνετε ότι τα CL-215 είναι απαρχαιωμένα, επικίνδυνα και ανασφαλή;;;;
Και καλά, το ''απαρχαιωμένα'' να το δεχτώ μόνο με την έννοια της ημερομηνίας κατασκευής τους αλλά οι υπόλοιποι χαρακτηρισμοί από που βγαίνουν;;
1. Να μάθετε κύριε ''ειδήμονα'' ότι όλα τα αεροσκάφη, εφόσον συντηρούνται με
βάση τη βιβλιογραφία του κατασκευαστή τους και εφόσον δεν έχουν όριο
δομικής ζωής (όπως τα CL-215), ΕΊΝΑΙ ΑΣΦΑΛΉ και όχι μόνο πετούν αλλά
φέρουν εις πέρας και την αποστολή για την οποία κατασκευάστηκαν ΓΙΑ
ΠΆΝΤΑ!!!
2. Κανένας δεν είναι τρελός, να έχει βάλει περισσότερες υπογραφές και απ'τον
Πρόεδρο της Δημοκρατίας και να τα στέλνει στον αέρα, έτσι, στο χαβαλέ!!!
3. Τα αεροσκάφη δεν είναι ποδήλατα και όσον αφορά την ασφάλεια τους, η
φιλοσοφία της κατασκευής τους (Fail Safe) είναι τέτοια που αν αστοχήσει
ένα υλικό να μην αστοχήσει το μεγαλύτερο συγκρότημα που φέρει το εν λόγω
υλικό.
Αυτά τα ολίγα για το αεροσκάφος CL-215 του οποίου τόσο η δομή είναι
παροιμιώδους αντοχής που δεν''σπάει''αλλά και οι κινητήρες του δεν ''ξεροβήχουν''
αλλά και ούτε σαπίζουν απ'το θαλασσινό νεράκι όπως γίνεται σε κάποια άλλα ''καινούργιας'' τεχνολογίας που τα πληρώνουμε ''χρυσάφι'' για τη συντήρηση τους και τελικά είναι ''στον ντάκο''.....
Τέλος, μην εκφέρετε άποψη για κάτι που δεν γνωρίζετε, μόνο και μόνο για να σχολιάσετε. Κάποιο διαβάζουν αυτά που γράφετε και γελούν και κάποιοι άλλοι τρίβουν τα χέρια τους.